Inga mer kossor på en stund...

image226
Kvigan 319 och hennes nyfödda tjurkalv...
Ögat ser lite läskigt ut...




Fick en uppmaning att jag ska uppdatera och jag har länge varit på väg men inte orkat!
Men nu kommer det en uppdatering över helgen...

Hela helgen gick iaf skit!
Tror fan allt krånglat, lördagen vet ni ju redan..

Men söndagen.... KATASTROF!

Morgonen började bra, inga kor som hade kalvat iaf... Puh...
Men hur vi än gjorde så blev vi sen även denna morgon..

Fick iaf lite extra arbeten gjort innan lunchen...
Konstaterade att 267, kon med jättespenarna hade trampat sig rejält på höger bak spen...
Ganska lätt hänt då dom är så stora...

Sen tog jag lunch...
Jag och Lotta slängde oss på soffan i "personalrummet" och sov...
Där låg jag till klockan var strax innan 12, sedan kom Peter och väckte oss...
Han ville ha skjuts ner på Arbrå & hämta bilen och det är väl klart man ställer upp ^^
Bad han kolla på 267 så att jag kunde göra något åt såret...
Så nu är hon tre-spent...

Blev iaf kaos på eftermiddagen...
Vet inte varför egentligen, vi fick iaf en kviga som kalvade in då vid mjölkning... Jippie! :/
Ingen av oss var direkt sugna på att mjölka in en kviga helt själva, dom brukar ju inte vara så jävla lugna...
Lyckades iaf dra ur henne någon dl mjölk så att kalven kunde få i sig lite råmjölk.
Sen så skulle Erika dra ur henne mer på kvällen...

Vi hade en jävla dust med 267 då på eftermiddagen...
Skulle ta på henne salvan på den trampade spenen och så skulle jag sätta på en "Snögg" (tror jag det hette), det är som skumgummi som man fäster runt spenen och förhindrar att det kommer smuts i såret, som en plåster utan klister ;)
Fick dock inte på "Snöggen" utan jävlar vad hon sparkade...
Gav upp, och skulle handmjölka ur henne så vi kunde använda spannen på henne sen...
Gick inte, hon bara sparkade och sparkade...
Ringde Erika och hon sa att vi skulle ta på Sparkbågen...
Fredrik eller ja "Lök" drog på henne bågen, men han hann knappt ut innan hon började sparka och härja...
Som tur är så slog hon iaf av sig den, så vi slapp klämma oss in och ta av henne...
Kor som dampar är inte roliga!

Pratade med Erika igen och hon tyckte vi skulle låta henne vara, så skulle hon fixa det senare...
Tack & lov!

Men klockan var kvart över sju när jag kom ifrån ladugården, vi tjafsade ju med korna bra länge och sen var vi ju tvungna att göra klart rutinerna så det tog lite tid...
Vi var nog klara kvart i sju eller nå, men jag hade lite att pyssla med innan jag kunde åka därifrån....

Just nu är jag jävligt glad att jag inte jobbar förrän fredag...
Vill inte se än ko på ett tag!



Men 229 är alltid lika trevlig, hon är en mysig ko hon ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0